İNSAN SANTRİFÜJÜ (G-LAB)
22775
15 Eki 2019

 İNSAN SANTRİFÜJÜ (G-LAB)

        Yüksek performanslı uçaklarda uçan pilotlar, bu uçakların havada yaptığı bazı manevralarda vücutları üzerinde bir takım kuvvetlere maruz kalmaktadırlar. Yüksek performanslı uçaklar, çok kısa sürede yüksek hızlara ulaşabilen, bu hızlarda üç boyutlu uzay ortamında her yönde ani ve seri manevralar yapma kabiliyetine sahip olan uçaklardır. Pilotların bu manevralar esnasında vücutları üzerine binen kuvvetlere “G Kuvveti” denilmektedir. G Kuvveti denilmesinin sebebi yer çekimi kuvveti ölçü alınarak hesaplanmasındandır. 1 G kuvveti yeryüzünde herhangi bir nesneye dururken yerin uyguladığı çekim kuvvetidir. Pozitif G kuvveti, vücut üzerinde baştan ayağa doğru uygulanan ve beyindeki kan basıncını azaltarak bilinç kaybına yol açabilen bir kuvvettir. İnsan vücudu normal şartlarda bilincini yitirmeden ortalama 5 G kuvvetine kadar dayanabilmektedir. Yüksek performanslı uçaklar yüksek hızlarda yaptıkları ani ve seri manevralarla 9 G kuvvetine kadar bir baskı yaratabilmektedir. Bu miktardaki G kuvvetine pilotların bilincini yitirmeden dayanabilmeleri için özellikle AGSM (Anti G Straining Maneuver) denile G kuvvetine karşı koyma manevrasını doğru bir şekilde yapabilmeleri çok önemlidir.       

       USAEM’de bulunan G-LAB cihazı emniyetli yer şartlarında kokpit ortamında 15 G kuvvetini yaratabilme kabiliyetine sahip, 9 G kuvveti ile sınırlandırılmış bir eğitim cihazıdır. Bu cihazda yapılan eğitimle Türk Silahlı Kuvvetleri’nde yüksek performanslı uçaklarda uçan pilotların G kuvvetlerine karşı dayanıklılıkları ölçülebilmekte ve yüksek G kuvvetleri altında pilotların etkili ve doğru AGSM manevrasını öğrenmeleri sağlanmaktadır.

Bağlantılar